Din păcate a venit și momentul în care trebuie să tragem cortina peste scena care a reprezentat Campionatul Național de Raliuri în anul 2020, un an care a fost numit în toate felurile și pe buna dreptate, încat Coronavirsul a provocat cea mai mare schimbare in viețile noastre, din istoria recentă. Cu toate acestea, însă sunt fericit că în ciuda piedicilor aduse de către această situație, am avut parte de un campionat cu șase opriri, de care ne-am bucurat cu toții, etapă cu etapă.

Astfel că ultima oprire a campionatului, Raliul Moldovei 2020, nu a făcut excepție de la această regulă. Deși au fost câteva echipaje importante care au lipsit de la această întrecere și pe care mi-aș fi dorit sa le văd parcurgând probele, raliul de pe macadamul Băcăuan a reprezentat etapa mea favorită din acest an. Pentru mine a contat foarte mult și faptul că acest raliu era complet nou pentru mine, fiind prima oară când am fotografiat la Bacău, așa că m-am bucurat la maximum de noua provocare.

Datorita configurației diferite față de celelalte raliuri din 2020, am plecat vineri de dimineață către Bacău, unde la jumătatea zilei urma să se desfășoare shakedown-ul, ca mai apoi, pe seară, să avem startul festiv al raliului.

Canon EOS R6 + Canon 16-35 f/2.8 II: 1/500s, f/4, ISO 100

Odată ajuns la Bacău, primul lucru pe care l-am făcut a fost să merg in parcul de service, unde in acel moment se desfășurau verificările tehnice. Am facut cateva fotografii, am stat de vorbă cu oamenii care se aflau prin zonă ca mai apoi, sa plec pe shakedown.

Shake-ul a fost destul de plictisitor, in ceea ce privește fotografiile, o proba ingustă, foarte alunecoasă dar care nu oferea nimic spectaculos in vreun fel. Totuși, asta nu inseamnă ca a fost un shakedown fară acțiune. Am stat primele ture pe exteriorul unui viraj destul de alunecos, unde mi-am dat seama că nu e o idee buna să ramân, așa ca dupa ce au trecut cateva mașini am plecat. Timing-ul a fost unul plin de noroc, încât, imediat ce am părăsit acea zonă, Giri a venit foarte lat, pe exterior, ceea ce mi-a confirmat că nu era tocmai o zonă safe de stat, ca mai apoi, trei alți concurenți, de-a lungul shakedown-ului să iasă afară in acel viraj, fiind de fiecare dată nevoie de troliere pentru a le scoate de acolo.

Canon EOS R6 + Canon 16-35 f/2.8 II: 1/400s, f/4, ISO 400

După incheierea shakedown-ului am plecat către startul festiv, ce s-a desfășurat pe fast-forward datorită faptului că Bacăul se afla in scenariul roșu in ceea ce priveste pandemia adusă de COVID-19, apoi către hotel, am editat pozele de peste zi și m-am pus la somn.

Ziua a doua a Raliului Moldovei a constat in trei probe, Runcu, Moinești si Vermești ce s-au parcurs in doua bucle. Cea din urmă probă, a fost cea pe care am ales-o pentru a o fotografia și totodată, a devenit și proba mea favorită din acest an. Inconjurată de un peisaj superb, virajată, deschisă in zona de start și finish, traversând o padure in zona mediană, Vermeștiul a fost dragoste la prima vedere. Având in vedere ca atât shakedown-ul, cât și probele din ultima zi a raliului erau pe drumuri forestiere, închise, am profitat la maximum de pisajele oferite de aceasta probă.

Canon 7D MkII + Canon 16-35 f/2.8 II: 1/2000s, f/4, ISO 200

Pe prima trecere am stat undeva in prima parte a probei, pe un viraj strans de stânga, unde mi-am pus remote pe interior 7D MkII-ul cu 16-35 f/2.8-ul pe trepied, inaltat la maximum, pentru a putea captura cât mai mult din peisajul din spate, iar eu am stat pe exterior, pe finalul virajului, la nivelul drumului cu R6-le si 70-200 f/2.8, pentru un cadru strâns cu mașina, iar datorită compresiei obiectivului cu distanță focală lungă, peisajul din background capătă o altă dimensiune.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II: 1/2000s, f/2.8, ISO 250

Pentru a doua trecere, m-am dus către zona de finish, unde proba începe să coboare, iar acolo am găsit un ac de păr, unde am aplicat aceeași rețetă de pe prima trecere. Deși în zona aceea peisajul nu părea la fel de interesant, era totuși un cadru fain, mai ales că era vorba, așa cum am mai spus, de un viraj in coborâre, abordat spectaculos de către piloți.

Canon 7D MkII + Canon 16-35 f/2.8 II: 1/2000s, f/4, ISO 320

Eu m-am plasat pe exteriorul virajului, într-un loc de unde să ma pot feri mai ușor de pietrele ce aveau, cu siguranță, să năvăleasca asupra mea. Ei bine, din acel loc, am reușit, fotografia care pentru mine reprezintă fotografia sezonului, o fotografie cu Adi Răspopa si Cozo, cărând după ei un nor de praf și… de fapt nu are rost să o explic, este vorba despre fotografia acesta:

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II: 1/2000s, f/2.8, ISO 320

După ce am incheiat prima zi de raliu, am trecut prin parcul de service din Moinești unde nu mai era mare activitate, ca mai apoi să merg direct la hotel, unde am editat fotografiile de peste zi și am mai “lungit ziua” cu câteva beri și povești alături de alți prieteni fotografi alături de care eram cazat.

Ultima zi a raliului a constat in șase probe, Trebeș parcursă de trei ori, Hemeiuș de două ori, iar ultima probă s-a desfășurat pe circuitul de karting din Bacău, Speed Park. Două treceri pe Trebeș și Speed Park-ul au fost alegerea zilei.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II: 1/640s, f/2.8, ISO 6400 + Godox AD200
Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II: 1/1250s, f/2.8, ISO 3200 + Godox AD200

Nu sunt un mare fan al probelor ce se desfășoară în pădure, însă am fost destul de mulțumit de cadrele de pe Trebeș. Pe prima trecere am stat pe o linie dreaptă, unde cu bușteni tăiati pe partea dreaptă și cu pădurea încețoșată în fundal, iar pe ce-a de-a doua trecere, am ales un viraj strâns, unde erau adunați mai mulți spectatori. Pe ambele treceri, datorită lispei de lumină din pădure am folosit flash-ul AD-200 Pro, pe care mă bazez de fiecare dată, în astfel de situații.

Având suficient timp după cele două treceri prin drumurile forestiere, am fost in service park, pentru a fotografia pregatirile dinaintea ultimei probe a raliului, cea de pe circuitul de karting.

Canon 7D Mk II + Canon 16-35 f/2.8 II: 1/500s, f/1.8, ISO 640
Canon EOS R6 + Canon 16-35 f/2.8 II: 1/800s, f/2.8, ISO 100

La circuit a fost destul de interesant, câte două mașini luau startul in paralel, așa că pe intreaga durată a probei a fost distracție continuă. De remarcat a fost si faptul că lupta finală pentru câștigarea raliului s-a dat chiar pe circuit, unde Adi Răspopa trebuia să recupereze 4 secunde față de liderul Dan Gîrtofan, așa că am avut parte de o luptă stransă, până în ultimul moment, luptă care, l-a scos învingător pe Giri.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 II: 1/20s, f/2.8, ISO 100
Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 II: 1/2000s, f/2.8, ISO 4000

Imediat după încheierea ultimei probe speciale, in centrul orașului a avut loc festivitatea de premiere. De obicei actul final al fiecărui raliu imi aduce o bucurie, vad fericirea echipajelor, mă gândesc că s-a încheiat o altă provocare și urmează una nouă, însă de data aceasta, fiind ultima festivitate din acest an, sentimentul de bucurie nu a fost acolo, mi-aș fi dorit să știu că plec de la Bacău cu gândul că urmează în curând un alt raliu, dar ceea ce urmează de fapt, este doar o pauză, până anul viitor.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 II: 1/500s, f/2.8, ISO 5000

Privind în urmă, pentru mine anul 2020, culmea, a reprezentat cel mai bun an de până acum, datorita faptului că după cinci ani de când am descoperit fotografia si alti trei ani de când am descoperit acest sport, am reușit să fac un sezon complet in Campionatul Național de Raliuri, lucru pe care mi-l doream deja de ceva vreme. Deși am ratat câteva etape de coastă, iar de la circuit am absentat de-a dreptul, sunt sigur că anul viitor va fi unul și mai complet, dar până atunci, ma bucur de ceea ce a reprezentat acest an pentru mine.

Abia aștept 2021, abia aștept noile provocări!

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 II: 1/2000s, f/2.8, ISO 2000

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *