Scriu blogul acesta puțin cam târziu față de momentul la care ar fi trebuit să o fac, așa că va trebui să intru rapid in “writing mode” la fel cum intra mașinile de curse in “stage mode”, la o apăsare de buton.

Weekendul ce tocmai a trecut am avut parte de un moment istoric in ceea ce privește lumea raliurilor din România, o aniversare a Raliului Brașovului, care a sărbătorit frumoasa vârstă de cincizeci de ani, fiind astfel una dintre cele mai longevive si notorii competiții de motorsport organizată pe meleagurile noastre.

Competiția a adus la start 82 de echipaje, printre care și echipajul norvegian format din Mads Østberg și Torstein Eriksen, un duo cu ștate vechi in lumea mondiala a raliurilor, participând atât in WRC cat si in WRC2, competiție pe care au și câștigat-o în 2020. Astfel că lupta pentru supremație la Brașov se anunța una cât se poate de intensă, intre Mads și Simone.

Joi, m-am trezit cu planul deja făcut în ceea ce privește organizarea primei zile a raliului, pornind către Făgăraș în primă instanță, pentru a face recunoașteri pe cele două probe din zonă, introduse pentru prima oară in configurația raliului, ca mai apoi să fac recunoașterile pentru shakedown, până la ora de start a acestuia.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II – 1/400, f/10, ISO 100

Având in vedere că timpul îmi era limitat, am preferat ca în loc să merg pe ambele probe, “Făgăraș” și “Șoarș” să fac recunoașterile doar pe prima, pentru că pentru a prinde și proba de noapte, “Poiana”, nu aveam cum să stau pe a doua oricum, așa că am făcut prima probă în ambele sensuri, am marcat spot-urile preferate și am plecat spre Crizbav.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II – 1/2500, f/2.8, ISO 100

Shakedown-ul, nimic care să te dea pe spate, mare lucru nu am de adăugat aici. După ce am terminat recunoașterile, am plecat spre Brașov să îmi iau acreditarea, să mănânc ceva rapid iar apoi m-am întors in Crizbav, pentru shake.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II – 1/1600, f/2.8, ISO 500

Am încercat pe cat am putut să mă joc cu liniile, în sesiunea de antrenamente, panning-uri printre copaci, să reușesc astfel să compensez prin astfel de artificii pentru a obține niște cadre bune.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II – 1/50, f/8, ISO 100

Odată încheiat shakedown-ul, am plecat din nou către Brașov, de această dată pentru startul festiv care cumula totodată și încoronarea campionilor din 2020 din cadrul Campionatului Național de Raliuri. Un start festiv ca pe vremuri, cu oameni in centrul orașului care să asiste, deși într-un număr mult mai mic față de anii trecuți, fiind totuși un simbol bun de întoarcere la normalitate.

A doua zi, aveam primele probe speciale din Tess Rally Brașov, așa cum am amintit mai sus, cele două din Făgăraș și proba de noapte pe drumul către Poiana Brașov. Aveam planul bătut in cuie pentru trecerile pe PS1 și PS3, pe prima probă să stau pe o șerpuire de viraje în coborâre pe care le ochisem de la recunoașteri, iar pentru a doua trecere, în speranța că soarele va pătrunde prin atmosferă suficient cât să scoată la iveală Munții Făgăraș undeva în fundal, să stau undeva mai jos pe probă pe un viraj ce avea munții în spate.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II – 1/3200, f/3.2, ISO 250

PS1 a decurs conform planului, am pus 7D MkII-ul cu 16-35-ul pe telecomandă undeva pe un deal, să prind un cadru larg, cu dealurile Făgărașului, iar eu am stat undeva mai jos, cu R6-le si 70-200-le pentru un cadru mai strâns, de acțiune.

Am fost încântat de fotografiile făcute, însă pentru PS3, lucrurile nu arătau deloc bine, munții încă stăteau ascunși, atmosfera nu părea să coopereze. Norocul a făcut ca înainte de PS1 să mă întâlnesc cu câțiva prieteni care erau pe probă și care pe a doua trecere urmau să meargă pe un vârf de pantă unde dacă se vine suficient de tare, se sare.

Canon 7D MkII + Canon 16-35 f/2.8 II – 1/3000, f/11, ISO 800

Ajuns acolo n-am fost prea convins de ceea ce va ieși, totul părea destul de banal, iar săritoarea, aproape invizibilă. Destul de supărat pe alegerea făcută, mi-a revenit totuși zâmbetul pe buze în momentul în care am văzut că pe fundal munții deveniseră mai proeminenți, odată cu apropierea orei de start. Am pus din nou 7D-ul pe telecomanda cu obiectivul wide, încercând cumva să prind mașina din spate, în săritură, asta dacă se va sări mare lucru acolo, oricum altfel pentru un cadru cu peisaj, zona nu era cea mai ofertantă.

Eram cumva dezamăgit, abia așteptam să înceapă odată ca să pot pleca pe Poiană ulterior. Trece Mads Østberg, nu se desprinde cu toate rotile de la sol, deja cuțitul se învârtea în rană, ca mai apoi să vină Simone, full gas, iar astfel să obțin poate cea mai mediatizată fotografie a mea și de departe fotografia mea preferată de la acest raliu.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II – 1/3200, f/3.2, ISO 320

Partea și mai buna e ca nici Norbert n-a luat piciorul de pe accelerație.

Canon 7D MkII + Canon 16-35 f/2.8 II – 1/3000, f/11, ISO 2500

După terminarea probei am plecat grăbit către Brașov, pentru proba de noapte. Timpul deja era trecut pentru ca eu să mai pot intra cu mașina pe probă așa că am înțepat proba și am început să caut un spot bun in zona în care mă aflam. Am găsit ceva ce mi-a plăcut, un loc deschis, cu orașul în spate, am potrivit flash-urile pe fugă, la fix pentru primul forlighter după care a început acțiunea. În toată graba organizării am uitat să am emoții, eu care mereu am un sentiment ciudat înaintea fiecărei probe de noapte. Probabil de data asta am compensat prin disperare.

Canon EOS R6 + Canon 70-200 f/2.8 IS II – 1/250, f/2.8, ISO 1600

De pe probă direct la cazare, am comandat ceva de mâncare, am editat și somn.

Sâmbătă am plecat spre Cheia, pe celebra probă “Babarunca”, unde planul era să las mașina în regrupare, astfel încât să pot face ceva portrete între cele două probe. Culmea a fost că poliția și cineva din organizare au fost de altă părere, deși ajuns la intersecția cu Muntele Roșu cu suficient timp înaintea închiderii drumului, nu m-au lăsat să trec, pe motiv de aglomerare în regrupare. În fine, nu vreau să vorbesc despre asta aici, tind să cred ca nivelul blogului e mult superior celor întâmplate acolo, deci nu merita efortul.

Canon 7D MkII + Canon 16-35 f/2.8 II – 1/3000, f/2.8, ISO 200

Nevoit să improvizez, am găsit o succesiune de viraje relativ ok, nimic spectaculos din păcate, dar în regim de urgență, n-am avut de ales. Timp nu mai era, pe probă mult nu mai puteam merge cu mașina, așa că am fost forțat să fac un compromis. Partea buna e că eram încă îmbătat de succesul pozelor din ziua precedentă, așa că nu am pus prea tare la suflet, mai ales că nu a ținut de mine. Am reușit să găsesc pe ambele treceri locuri unde să pun si 7D-ul pe telecomandă, deci am profitat la maxim de zona aleasă, iar cumva, cadrele remote îmi plac cel mai mult.

Canon 7D MkII + Canon 16-35 f/2.8 II – 1/3000, f/11, ISO 1000

De pe “Babarunca” am mers in parcul de service, pentru service-ul final de 10 minute dinainte de a duce mașinile în parcul închis. Am editat si trimis fotografiile de pe primele doua probe, din service, pana să ajungă primele mașini. Apoi am fugit de colo-colo pentru a fotografia, echipajele venind și plecând la foc automat.

Canon EOS R6 + Canon 16-35 f/2.8 II – 1/250, f/3.5, ISO 200

Din service la premiere, in Piața Sfatului, moment în care am putut răsufla ușurat la ideea că am terminat cu bine încă un raliu. Un raliu cu o istorie bogată, pentru mine fiind de asemenea raliul pe care l-am fotografiat în fiecare an de când am început să vin la curse, din 2018. Trei ani, din cincizeci, sau 6%. Cu toate astea, este primul raliu pe care l-am fotografiat în Romania, deci cu siguranță are un loc special in sufletul meu.

Ne revedem la 51!

2 Replies to “Tess Rally Brașov 2021 – O jumătate de veac!”

  1. Foarte buna treaba faci, tizule! Galeria e grozava, iar indicatiile legate de aparatura și setari sunt foarte utile, si ele. Keep up the good work!

Leave a Reply

Your email address will not be published.